5ELEMENTS: systematyka 5 kroków
Efektywne zarządzanie wymaga przestrzegania zasady 5 kroków w realizacji celów biznesowych przedsiębiorstwa.
Każdy zgrany i efektywny zespół podlega zawsze tym samym 5 elementom procesu zarządzania.
- Ustalanie szczegółowych celów indywidualnych i zespołowych
- Dobór odpowiednich ludzi do realizacji tych celów
- Dobór odpowiednich narzędzi
- Motywacja indywidualna i zespołowa
- Systematyczny nadzór nad procesem
Przy realizacji procesu wszyscy biorący w nim udział pracownicy podlegają tym samym, sprawiedliwym i wcześniej zaakceptowanym przez nich kryteriom, jakimi mogą być czas, wartość, ilość, jakość.
Dzięki stosowaniu odpowiednich kryteriów możliwy jest dokładny pomiar wyników pracy, a dzięki temu sprawiedliwa ich ocena. Jeżeli realizacja wyników, zasady oceny i wynagradzania są transparentne łatwo uzyskać efekt współpracy i motywacji całego zespołu.
Odpowiednio wcześnie zaplanowany według systematyki 5 kroków proces realizacji celów powoduje, że rolą menedżera jest wyłącznie prowadzenie nadzoru i wprowadzanie koniecznych jego modyfikacji, aby osiągane wyniki były jak najwyższe.